• Onze diensten
    • Agressie & veiligheid
    • Communicatieve kracht
    • Leidinggeven
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Interim opleidingskrachten
    • Conflict en klachtbehandeling
    • Effectief herstellen van stress
    • Klantgericht en effectief communiceren
    • Tarieven
  • Nieuws
    • NIVTTA Kwaliteit
    • Rendementgericht
    • Partners
    • Referenties
  • Over Trainershouse
  • Contact
Menu
  • Onze diensten
    • Agressie & veiligheid
    • Communicatieve kracht
    • Leidinggeven
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Interim opleidingskrachten
    • Conflict en klachtbehandeling
    • Effectief herstellen van stress
    • Klantgericht en effectief communiceren
    • Tarieven
  • Nieuws
    • NIVTTA Kwaliteit
    • Rendementgericht
    • Partners
    • Referenties
  • Over Trainershouse
  • Contact

Agressie & veiligheid

Agressiehantering en Veilige Publieke Taak (VPT)

De trainingen en diensten die wij voor u kunnen verzorgen passen uitstekend in de uitvoering van het beleid “veilig publieke taak”. Uiteraard besteden wij tijdens de trainingen en in onze werkwijze aan de 8 maatregelen van het expertisecentrum veilig publieke taak. Een optimaal resultaat bestaat uit het maken van een ontwikkelingsstap in bewustwording, inzicht, kennis en vaardigheden. Een optimaal rendement krijgt u als u zowel de medewerkers als hun leidinggevenden traint. Alleen dan delen zij de terminologie, de bewustwording en het inzicht. Hierdoor zijn uw leidinggevenden in staat om uw medewerkers te coachen en te begeleiden bij het toepassen van het geleerde in de dagelijkse werkpraktijk. Daarnaast hebben uw leidinggevenden maar ook uw directe collega’s een taak in de opvang en nazorg van collega’s die het slachtoffer zijn geworden van agressie en geweld. Door hen ook daarin te trainen voorkomt u veel verwerkingsproblemen.

Trainen van de-escalatievaardigheden

De wijze waarop wij de vaardigheden trainen die nodig zijn om agressief en grensoverschrijdend gedrag effectief te beïnvloeden, wordt door de deelnemers aan onze trainingen zeer gewaardeerd (zie ook Nivtta-kwaliteit). Onze werkwijze en werkvormen zijn confronterend, leuk en ontzettend leerzaam. Wij werken met gespecialiseerde trainingsacteurs van senior-niveau met een achtergrond als dramadocent. Daardoor weten zij acteren uitstekend te combineren met didactiek. Wij kunnen u en uw medewerkers ondersteunen met de volgende basistrainingen.

  • Weerbaar en de-escalerend omgaan met emotioneel, grensoverschrijdend en agressief gedrag. Deze basistraining wordt gericht op de doelgroep. Dit betekent dat we voor uw organisatie de context, de casuïstiek en de voorbeelden aanpassen aan de werkzaamheden van de betreffende deelnemers. De vaardigheden (gedrag herkennen, melden, zelf de professionele kalmte bewaren en de-escalerend communiceren) zijn ongeacht de achtergrond van de deelnemers vaak dezelfde, de context, casuïstiek en voorbeelden vanzelfsprekend niet. Hierdoor herkennen de deelnemers zich in de casuïstiek en de lesstof en wordt de transfer naar de praktijk voor hen gestimuleerd.Uiteraard verwijzen wij ook naar het protocol van uw organisatie en de 8 maatregelen van veilige publieke taak.  
  • Weerbaar en de-escalerend omgaan met emotioneel, grensoverschrijdend en agressief gedrag aan de telefoon. Deze training is bijzonder geschikt voor KCC medewerkers, medewerkers telefonische dienstverlening en callcenter medewerkers. De training bevat dezelfde onderdelen als de hierboven genoemde training. Bij telefonische dienstverlening echter moeten de medewerkers het vooral hebben van hun verbale de-escalerende vaardigheden. Het non-verbale deel van het beïnvloedingsrepertoire ontbreekt (grotendeels). Dit onderdeel krijgt in deze variant daarom extra aandacht.
  • Weerbaar en de-escalerend omgaan met emotioneel, grensoverschrijdend en agressief gedrag bij werkzaamheden met een hoger risico. Als medewerkers een hoger risico lopen bij de uitvoering van hun werkzaamheden adviseren wij om de medewerkers extra te ondersteunen. U kunt hierbij denken aan medewerkers die (alleen) op bezoek gaan bij cliënten, die werken met een risicogroepen en/of medewerkers die werken met cliënten waarbij agressief gedrag vaker en/of heftiger voorkomt, bijvoorbeeld cliënten met NAH, een gedragsstoornis, of een recent verleden met (herhaaldelijke) agressie en geweld enz.. 

Bouwstenen stapelen

Ook bieden wij u de mogelijkheid om diverse thema’s op verschillende dagen te behandelen. Doordat wij op elke dag ook terugblikken op de vorige dag, stijgt het rendement enorm. U kunt daarbij denken aan de volgende bouwstenen.

  • Regietheater over het wel of niet melden van gedrag.
  • Regietheater over de grenzen van de organisatie.
  • Basistraining ‘omgaan en de-escaleren van emotioneel, grensoverschrijdend en agressief gedrag’.
  • Verdieping ‘omgaan met verwarde personen en psychiatrisch gedrag’.
  • Verdieping ‘werken aan zelfvertrouwen door het verhogen van de fysieke weerbaarheid’
  • Verdieping ‘omgaan met lastige collega’s: pestgedrag, aanspreken, grenzen en meer’

 

Uiteraard zijn vele combinaties denkbaar. Tijdens een oriënterend gesprek denken wij graag met u mee.

Thematiek op maat

Wij maken onze trainingen altijd passend bij het risicoprofiel van de medewerker en de context van uw organisatie. In de afgelopen jaren hebben wij veel ervaring opgedaan in de volgende sectoren.

  • Gemeenten.
  • Rijksoverheid.
  • Woningcorporaties.
  • Ziekenhuizen.
  • Verpleeg- en verzorgingshuizen.
  • Thuiszorg.
  • Onderwijs.
  • Revalidatiecentra.
  • Geüniformeerde diensten.
  • Waterschappen.

 

Variaties in trainingsduur

Om te kunnen aansluiten bij het instapniveau van uw medewerkers, uw doelen en uw budget hebben wij trainingen en workshops ontwikkeld met een verschillende lengte. Van één tot meerdere dagdelen die aaneengesloten achter elkaar of verspreid in een bepaalde periode kunnen worden gegeven.

Protocoltest

Uw agressieprotocol uittesten in de werksituatie met acteurs is keer op keer waardevol. U ontdekt zaken die uitstekend werken en zaken die voor verbetering vatbaar zijn. Bovendien houdt u de kennis en de vaardigheden van uw mensen up to date.

Fysieke weerbaarheid

Voor sommige functies en beroepen kan het wenselijk zijn dat mensen ook handvatten krijgen om fysiek weerbaar te worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen in de zorg die soms te maken krijgen met cliënten die door hun ziektebeeld fysiek kunnen worden. Door uw medewerkers de juiste handvatten te geven blijven zij in staat om controle uit te oefenen, niemand schade op te laten lopen en ook in moeilijke situaties zeker op te treden.

Opvang en nazorg

Wat te doen als medewerkers, ondanks alle voorzorgen en maatregelen, toch slachtoffer worden van agressie of geweld. Een goede opvang en nazorg kan van grote invloed zijn op de snelheid en de aard van de verwerking. Uw leidinggevenden hebben daarbij een essentiele rol. Wij ondersteunen u bij het opzetten en trainen van een BedrijfsOpvangTeam (BOT).

Telefonische Weerbaarheid

De agressie aan de telefoon neemt toe. Mensen misbruiken soms de telefonische afstand om uw medewerkers uit te schelden, te bedreigen en te beledigen. Dit kan een enorme impact hebben op uw medewerkers en deze impact mag geen rol meer spelen in het volgende telefoongesprek. Dit brengt uw medewerkers soms in een lastig parket. De training telefonische weerbaarheid geeft hen de handvatten om én op klantgerichte gepaste wijze in te grijpen én de eigen spanning te reguleren zodat de klant in het volgende gesprek weer kan rekenen op een klantgerichte neutrale behandeling.

Collegiaal Interventieteam

Sommige organisaties hebben een interventieteam opgericht. Dit team schiet een medewerker te hulp op het moment dat deze er niet meer uitkomt. De medewerker drukt op de alarmknop, enkele piepers gaan af, en de leden van het interventieteam snellen te hulp, de-escaleren en bieden opvang en nazorg. Bij de opzet, training en uitvoering ondersteunen wij u graag.

Beter klantcontact door proactief conflictmanagement & preventieve communicatie

“Achteraf hadden we het kunnen zien aankomen!” Een veelgehoorde uitspraak bij conflictsituaties. Conflicten zijn te herkennen, de wijze waarop een conflict escaleert ook. Effectieve conflictbemiddeling verloopt ook volgens vaste patronen. Door medewerkers hierin te trainen kunt u voorkomen dat een meningsverschil uitloopt op een impasse, een gang naar de rechter of een onwerkbare situatie. Dit scheelt kosten, energie en zeeën aan tijd.

Onze diensten

Onze Trainershouse

Nieuws

  • IP Trainershouse BV
  • © 2020 Vernieuwd door Dlogic
  • Leveringsvoorwaarden
  • Disclaimer
  • Contact